mboost-dp1

Eclipse Theia


Gå til bund
Gravatar #1 - arne_v
28. jun. 2024 14:37
Eclipse Theia er ude af beta test nu.

Mit første indtryk er at jeg bedre kan lide Theia end VS Code.

Men:
- jeg kan stadig ikke se nogen grund til at vælge Theia over en normal "power editor" (i mit tilfælde JEdit)
- Theia bruger VS Code stumper (alle builtin extensions kommer fra VS Code!) og jeg synes at det er lidt sært at et produkt som går efter at afløse VS Code faktisk bygger på VS Code
Gravatar #2 - arne_v
28. jun. 2024 23:49
#1

Og:

Theia uden extra extensions : 658 MB
JEdit med en del plugins : 34 MB

WTF?
Gravatar #3 - larsp
29. jun. 2024 08:49
Interessant. Jeg vil give Theia et rul. Umiddelbart lyder det som en kæmpe fordel at VSCode extensions kan bruges.
jeg kan stadig ikke se nogen grund til at vælge Theia over en normal "power editor" (i mit tilfælde JEdit)

Mine krav til en daily driver IDE er først og fremmest:
- Stærk sprog-forståelse så squiggle lines viser fejl og auto complete forstår alle funktioner og datatyper mv. Jeg synes stadig at gode gamle Eclipse forstår C en smule bedre en VSCode.
- Responsiv editor med en avanceret column mode. VSCode er virkelig god her. Der er masser af små detaljer som f.eks. når man selecter en term får man highlightet alle de steder den står i filen. Det sparer virkelig meget tid.
- Git integration
- Templates for new file generation med substitutioner, så man kan lave f.eks. .c og .h filer med de basale ting lynhurtigt.

Kan jedit ovenstående?

Jeg brugte gamle Eclipse i mange år og det var altid et had/kærlighedsforhold. Det er bare et tungt, tungt program og møg irriterende at sætte op i et nyt projekt. VSCode starter bare. Ind med nogle custom .json settings filer i .vscode og man er oppe at køre på no time.
Gravatar #4 - larsp
29. jun. 2024 08:59
Og jeg foretrækker at lave egne scripts til build tasks, code lints mv, og køre dem fra en integreret terminal. Jeg synes det er et kæmpe problem at have et projekt der er afhængig af diverse plugins i en IDE for at kunne bygges.

Her er det en fordel hvis IDE har et system til at definere og køre custom kommandoer og en parser der forstår compiler output og kan føre én til fejlene i koden nemt.
Gravatar #5 - larsp
29. jun. 2024 09:47
arne_v (2) skrev:
#1

Og:

Theia uden extra extensions : 658 MB
JEdit med en del plugins : 34 MB

WTF?

VSCode er ikke overraskende i kategori med Theia, omtrent. "Visual Studio Code is a small download (< 200 MB) and has a disk footprint of < 500 MB" ifølge https://code.visualstudio.com/docs/supporting/requ... Mon ikke 90% af dette er electron.

Jeg har opgivet min opposition mod desktop web-apps. De kører jo glimrende på moderne hardware og er udmærket integrerede med OS. Men jeg synes stadig det er en pervers idé at lave desktop programmer med html, CSS og Javascript og en chrome instans. HTML og CSS er ret grimt for at sige det mildt. Og javascript er et bimlende skørt sprog. Fra "what the f* javascript": https://github.com/denysdovhan/wtfjs

[] == ![]; // -> true

!![] // -> true
[] == true // -> false

+![] // -> 0
+!![] // -> 1
!![] // -> true
![] // -> false
[][[]] // -> undefined
+!![] / +![] // -> Infinity
[] + {} // -> "[object Object]"
+{} // -> NaN

og:

0*-1 == -0

lol
Gravatar #6 - arne_v
30. jun. 2024 00:04
#3

Jeg mener at man er nødt til at skelne mellem:

power editor - arbejder på filer, kan alt i tekst editering, farvekoder source code, kan kalde diverse eksterne værktøjer etc.

fuld IDE - arbejder på projekter, forstår sproget og kan derfor generere kode og hjælpe med refaktorering af kode, har integration med sprogets standard værktøjer

Traditionelle power editorer er Ultraedit, Notepad++ etc..

Traditionelle fulde IDE'er er Eclipse, Visual Studio etc..

Atom/VS Code/Theia er vel startet som power editorer, men med passende plugins så er de tætte på fulde IDE'er.

Jeg vælger power editor eller fuld IDE efter opgaven.

Power editor:
- JEdit på Windows og Linux
- custom EVE på VMS (kan ikke farvekode)

IDE:
- Eclipse for Java, Kotlin, Groovy og PHP (jeg har også Eclipse for C++, Rust, Python og Fortran, men dem bruger jeg normalt bare power editor til)
- SharpDevelop for C# og VB.NET (SD er bare så meget hurtigere end Visual Studio og så lever jeg med at produktet har være EOL i mange år)
Gravatar #7 - arne_v
30. jun. 2024 00:18
#3

Med hensyn til JEdit, så har den:
- sprog specifik farvekodning, sprog specifik indrykning, parentes match etc.
- alt hvad man skal brug i editering (box editering, switch mellem tabs og spaces, switch mellem tegnsæt, switch mellem line terminator etc., diff mellem filer)
- plugins for både SVN og Git (men jeg har aldrig brugt dem da spource control er en af de ting som får mig til at skifte til fuld IDE)

Det er hvad jeg har brug for, hvis jeg ikke vil bruge en fuld IDE.

Der er andre power editorer som er lige så gode eller bedre, men JEdit:
- kører fuldstændigt ens på Windows og Linux
- er ikke så resource krævende
- og at den kræver Java er ikke et problem for mig da jeg altid vil have Java installeret
Gravatar #8 - arne_v
30. jun. 2024 00:24
#3

Med hensyn til Eclipse så er den tung. Mere præcist vil jeg sige at den var tung i gamle dage, så blev den faktisk bedre, men de sidste par år er den blevet tung igen. OSGI er ikke noget godt framework for en IDE!

Udover at UX passer mig fint så er der en feature som jeg er rigtig glad for med Eclipse: UNZIP installation. Man downloader ZIP, unzipper hvor man har lyst til, starter og installerer plugins, virker det godt så er det fint ellers sletter man bare dir og starter forfra. Jeg bruger det i stor stil og har rigtigt mange forskellige Eclipse med forskellige plugins eller i forskellig version.
Gravatar #9 - arne_v
30. jun. 2024 00:41
#8

Med hensyn til OSGI så er der en vis opbakning til OSGI. Men langt de fleste produkter som bruger OSGI er server produkter. Traditionelt betyder opstartstid ikke noget for server produkter (har ændret sig i de senere år med FaaS, men ...).

Og jeg vil mene at det er karakteristisk at det tilsvarende i .NET nemlig MAF (Managed AddIn Framework) er totalt ukendt blandt stort set alle .NET udviklere.

Måske er behovet der ikke og OSGI bruges mest fordi OSGI har store dele af IT industrien bag sig: IBM, Oracle, SalesForce, Adobe, Software AG, TIBCO etc..
Gravatar #10 - arne_v
i dag 00:57
larsp (5) skrev:

Og javascript er et bimlende skørt sprog. Fra "what the f* javascript": https://github.com/denysdovhan/wtfjs


JavaScript har vel ligesom PHP nogle meget lad os kalde det afslappede regler for implicit type konvertering.

Resultat:

eksperter - forstår logikken i det
professionelle - har lært at undgå den slags
amatører - fucker up
Gravatar #11 - arne_v
i dag 01:03
larsp (5) skrev:

Men jeg synes stadig det er en pervers idé at lave desktop programmer med html, CSS og Javascript og en chrome instans. HTML og CSS er ret grimt for at sige det mildt. Og javascript er et bimlende skørt sprog.


IT industrien ville den vej.

Men jeg synes også at det er fjollet. Specielt fordi man havde fundet en pænere løsning med ML + solidt sprog.

XAML + C#
FXML + Java
QML + C++
MXML + AS [AS er et superset af JS men den smule AS jeg har set er noget mere struktureret end det JS jeg har set]


Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login